Onnistu opiskelijarekrytoinnissa

 

Koulutusvalinta on iso päätös. Tulevat opiskelijat miettivät ja vertailevat kuumeisesti eri vaihtoehtoja: Mikä olisi minulle se paras opiskelupolku? Onnistuaksenne opiskelijarekrytoinnissa on tärkeää ymmärtää kohderyhmää: mitkä ovat heidän prioriteettinsa? Mitkä ovat heidän haasteensa? Mistä he etsivät tietoa? Korostamalla oikeita asioita lisäätte mahdollisuuksianne näkyä opiskelijoille houkuttelevana koulutusvaihtoehtona.

4 vinkkiä, miten rekrytoit lisää opiskelijoita 💎

1. Ole askeleen edellä 👣

Kerro koulutuskuvauksessa, mihin urapolkuihin koulutus voi johtaa. Onko kyseessä laaja koulutus, joka voi johtaa moniin eri ammatteihin? Anna esimerkkejä ja kerro työmarkkinoista. Koulutusvalinnassa työllistymismahdollisuudet ovat isossa roolissa. Tulevia opiskelijoita kiinnostaa mahdollisuus valita sellainen työ, joka työllistää ja jossa viihtyy.

Tiesithän, että julkaisemme studentum.fissä vuosittain opiskelijaselvityksen, jossa on opiskelupaikan etsimiseen liittyvää hyödyllistä tilastotietoa ja havaintoja studentum.fi-sivuston kävijöistä. Tutustumalla tilastokatsauksiin saat vinkkejä siitä, millaisia tarpeita tulevilla ja nykyisillä opiskelijoilla on.

Tutustu 2022 opiskelubarometriin

2. Muista etäopiskelijat 🚩

Onko tutkintojanne mahdollista opiskella myös etänä? Moni koulutusta etsivistä on tällä hetkellä kiinnostuneita etäopiskelun mahdollisuudesta. Monille se saattaa olla jopa ratkaiseva tekijä. Etäopiskelun parhaimpia puolia on sen joustavuus. Tarjoamalla etäkoulutusta laajennat kohdeyleisöäsi sekä osoitat olevasi tietoinen etäopiskelun "trendistä".

3. Varmista saavutettavuutesi verkossa 💻

Kohdeyleisönne etsii mielellään tietoa verkosta. Varmista siis, että verkkosivustosi on ajan tasalla ja että olet aktiivinen somessa! Keskustelut käyttäjien kanssa sekä tiheä päivitysväli luovat kuvaa, että olet kiinnostunut yleisöstäsi ja heidän tarpeistaan. Hakukoneoptimointistrategia auttaa organisaatiosi löydettävyyttä hakukoneissa. Näin olet näkyvästi esillä myös esimerkiksi studentum.fissä, jossa kohderyhmäsi vierailee ja kaipaa pulmiinsa vastauksia.

4. Kuule entisiä opiskelijoitanne 🗨️

Tulevat opiskelijasi etsivät tietoa todennäköisesti mieluummin itse, mutta se ei tarkoita, etteivätkö he arvostaisi muiden mielipiteitä - päinvastoin! Kahdeksan kymmenestä tulevasta opiskelijasta kokee hyödyksi sen, että lukee toisten opiskelukokemuksia heitä kiinnostavalta alalta. Kokemusten jakaminen lisää uskottavuuttanne ja saa tulevat opiskelijasi tuntemaan olonsa mukavammaksi ja varmemmaksi päätöstä tehdessään. Anna siis sanan levitä ja opiskelutarinoiden kuulua!

Salla-Sofia Lahti

Digital Marketing Specialist

""