Miten sisältönne toimii studentum.fi:ssä ja millaisia tuloksia näkyvyys tuottaa? Jos kaipaat tukea opiskelijamarkkinoinnin tulosten seuraamiseen, katsasta vinkkimme tästä artikkelista.
Asiakkaanamme saat tasaisin väliajoin tilastoja, jotka kokoavat yhteen markkinointiyhteistyömme tuloksia. Lisäksi voit seurata Google Analyticsin tai evästeseurannan avulla, kuinka opiskelusta kiinnostuneiden matka jatkuu omilla verkkosivuillanne studentum.fi:ssä vierailun jälkeen.
Tilastoraportin hyödyntäminen
Asiakasvastaavamme toimittavat asiakkailleen tilastoraportin joko viikko-, kuukausi- tai kvartaalitasolla. Aikavälin voitte valita itse.
Raportista näet, kuinka paljon näyttöjä, linkkisiirtymiä ja yhteydenottopyyntöjä olette kullakin aikavälillä saaneet. Näet siis helposti, miten tarjontanne on menestynyt studentum.fi-sivustolla.
- Näytöt 🡆 organisaatioesittelyn sivunäytöt ja yksittäisten koulutusesittelyiden näytöt
- Linkkisiirtymät 🡆 klikkaukset esittelysivujen linkeistä omille kotisivuillenne
- Konversioprosentti 🡆 konversiot suhteessa sivunäyttöihin
- Klikkiprosentti 🡆 klikit suhteessa sivunäyttöihin
- Yhteydenottopyynnöt 🡆 suorat yhteydenotot teille koskien koulutuksia tai oppilaitostanne yleisesti
Tilastot ovat luonnollisesti tarkasteltavissa myös koulutuskohtaisesti. Raportti antaa katsauksen yksittäisten koulutusesittelyiden suoriutumiseen listaamalla sivunäyttöjen, linkkisiirtymien ja yhteydenottopyyntöjen määrät. Tarkastelemalla kunkin koulutuksen tai tutkinnon lukuja näet suoraan, millainen vastaanotto on niille ollut. Onko koulutusta katsottu suhteessa usein, mutta konversioita on vähän? Vai saatko eniten kyselyjä koulutuksesta, jossa on vain muutama katselukerta?
Jos olette hyödyntäneet lisäpalveluitamme aikavälillä, jota tilastoraportti koskee, löydät siitä myös kampanjoiden tulokset (ei koske sähköposti- ja somenäkyvyyspalveluja). Lisäpalvelut-osiosta näet, miten kukin kampanja on otettu vastaan. Kuinka monta näyttöä kampanja keräsi? Kuinka moni on klikannut mainosta? Nämä tilastot kertovat, miten hyvin kampanja on onnistunut ja millainen konversioprosentti sillä on ollut.
Google Analytics
Kun teet digitaalista markkinointia ja näyt verkossa, haluat pystyä seuraamaan, mistä verkkosivujenne liikenne on peräisin. Tähän voit käyttää niin sanottuja UTM-parametreja. Niiden avulla voit muun muassa seurata liikennettä, joka tulee studentum.fi:stä.
Mitä UTM-parametrit ovat ja kuinka ne toimivat?
UTM-tunniste on URL-osoitteen loppuun lisättävä pieni tekstinpätkä, jonka avulla voit seurata, mistä liikenne tulee ja mistä kampanjasta käyttäjä on löytänyt tiensä verkkosivustollesi.
Kun koulutuksenne on lisätty studentum.fi:hin, luo systeemi niihin UTM-seurantalinkit. Seuranta koostuu kolmesta parametrista:
Campaign name | Campaign medium | Campaign source |
Campaign Name erottaa kaksi eri studentum.fi-kampanjaa toisistaan ja mahdollistaa niiden tarkastelun Google Analyticsissä. Toinen kampanja kokoaa kaikista koulutusesittelyistänne tulleen liikenteen ja toinen taas organisaatioesittelysivulta tulleen liikenteen. Erotat kampanjat toisistaan siitä, löytyyko tunnisteesta "education" vai "institute page".
Campaign Medium kertoo, miten liikenne on tullut sivuillenne. Yleisesti ottaen medium voi olla esimerkiksi banneri, sähköposti tai CPC. Me käytämme ilmausta "Click from studentum.fi”.
Campaign Source kertoo puolestaan konversion lähteen eli mistä liikenne on tullut sivuillenne. Meidän tapauksessamme tämä parametri nimeää koulutuksen, josta käyttäjä on siirtynyt kotisivujenne tietylle sivulle. Myös organisaatioprofiili voi olla konversion lähde.
Seurantalinkkien rakenne
Katsotaan vielä tarkemmin seurantalinkkien rakennetta. Koska liikenteen source eli lähde vaihtelee koulutuksittain, on erilaisia variaatioita linkeistä yhtä monta kuin koulutuksianne. Oppilaitosesittelyt ja koulutusesittelyt on lisäksi erotettu toisistaan kampanjatasolla.
Koulutusesittelysivuilla olevien linkkien ensimmäisen osan muodostaa campaign name (studentum.fi + education of + oppilaitoksenne nimi), toisessa osassa on campaign medium (klikkaus studentum.fi-sivustolta) ja kolmantena campaign source (koulutuksen nimi).
https://www.testikouluttaja.fi/testikoulutus/?utm_campaign=studentum.fi+-+education+of+Testikouluttaja+&utm_medium=Click+from+studentum.fi&utm_source=Testikoulutus
Organisaatioesittelyssä linkkien rakenne on pitkälti sama kuin yllä esitetty koulutusten rakenne, mutta sillä eroavaisuudella, että kampanjan ja lähteen muotoilusta ilmenee, että kyseessä on organisaatioesittelysivulta (institute page) saapuva liikenne:
https://www.testikouluttaja.fi/?utm_campaign=studentum.fi+-+Testikouluttaja+institute+page&utm_medium=Click+from+studentum.fi&utm_source=Testikouluttaja+institute+page
Yllä olevat tiedot pätevät, ellei seurantaparametreihinne ole tehty pyynnöstänne muokkauksia.
Mitä eri tunnusluvut tarkoittavat?
Google Analyticsin raporteissa on useita kolumneja, joissa on kussakin eri lukuja. Mitä nämä tarkoittavat?
- Sessions - Käyntien kokonaismäärä valitun ajanjakson aikana, olipa kyseessä palaava vierailija tai ei
- Users - Niiden käyttäjien määrä, jotka ovat aloittaneet vähintään yhden vierailun valitulla ajanjaksolla
- New Users - Ensimmäistä kertaa sivustolla vierailleiden käyttäjien määrä valitun ajanjakson aikana
- Bounce Rate - Sellaisten sivustokäyntien prosenttiosuus, joissa käyttäjä ei ole tehnyt minkäänlaista vuorovaikutusta sivustollasi tulonsa jälkeen. Tämä sisältää ne, jotka lukivat sivun sisällön, mutta eivät esimerkiksi klikanneet uudelle sivulle.
- Pages/Session - Keskiarvo käyttäjien tekemien sivukatselujen määrästä vierailua kohden
- Avg. Session Duration - Vierailun keskimääräinen kesto
Kaikki edellä mainittu auttaa hahmottamaan, kuinka paljon kiinnostusta oppilaitoksenne herättää studentum.fi:n kävijössä ja kuinka hyvin tarjoamanne koulutukset suoriutuvat sivustollamme. Kannattaa kuitenkin mennä vielä askel pidemmälle ja seurata tilastojenne kehitystä. Tutustu alla parhaisiin vinkkeihimme ja varmista, että otat tuloksistanne kaiken irti.
4 vinkkiä – näin luot lisäarvoa havainnoistasi
- Mukauta sisältöänne ja koulutustietojanne sen mukaan, mikä toimii parhaiten
- Hajauta markkinointibudjetti järkevästi vahvempien ja heikompien kuukausien mukaan
- Muokkaa, suunnittele ja vertaile kampanjoitanne ja hyödynnä aina sopivimpia lisäpalveluita – korvaa heikot kuukaudet ja lisää tavoittavuutta
- Konsultoi asiakasvastaavaanne tilastoista ja pyydä lisätietoja