Sähköpostimarkkinointi – 6 vinkkiä, joiden avulla onnistut

 

Sähköpostimarkkinointi sopii loistavasti hakijamarkkinoinnin työkaluksi. Sen avulla voit tavoittaa suurenkin yleisön nopeasti ja se on tehokas tapa kohdentaa markkinointia sekä ohjata liikennettä valitsemillenne sivuille.

Sähköpostimarkkinoinnin ansiosta opiskelusta kiinnostuneet voivat halutessaan saada ajankohtaista tietoa koulutusalan trendeistä ja oppilaitosten opintotarjonnasta suoraan sähköpostilaatikkoihinsa. Meillä studentum.fi:ssä on jo yli kymmenen vuoden kokemus sähköpostimarkkinointipalvelujen tarjoamisesta ja haluamme nyt jakaa muutamia hyväksi havaitsemiamme sähköpostimarkkinoinnin käytäntöjä. Nappaa vinkit talteen!

 

1. Tunne yleisösi 👥

Tehokas sähköpostimarkkinointi lähtee liikkeelle kohderyhmän määrittelemisestä ja siihen tutustumisesta. Kuten muussakin markkinoinnissa, pyri tunnistamaan potentiaalisten  opiskelijoiden tarpeet ja toiveet, jotta osaat tarjota heille mahdollisimman relevanttia sisältöä ja ohjata heidät tarkoituksenmukaisen sisällön pariin. 

 

2. Panosta houkuttelevaan otsikkoon 📨

Otsikko on se, mihin lukijan huomio ensimmäisenä kiinnittyy ja minkä perusteella hän muodostaa ensivaikutelman viestin sisällöstä. Suosittelemme kiinnittämään huomiota lähetyksen otsikkoon ja huolehtimaan siitä, että se on mukaansatempaava sekä riittävän lyhyt ja ytimekäs. Emojit toimivat myös hyvin sähköpostimarkkinoinnin otsikoissa ja auttavat erottautumaan sähköpostien tulvassa. Kannattaa kiinnittää erityistä huomiota siihen, että otsikko todella vastaa sähköpostin sisältöä. Harhaanjohtava otsikko ei palvele vastaanottajaa ja voi pahimmassa tapauksessa johtaa alhaisiin klikkimääriin.

Click-through rate (CTR) eli klikkaussuhde on oiva sähköpostimarkkinoinnin mittari, joka kertoo prosentuaalisesti, kuinka moni vastaanottajista on klikannut sähköpostissa mukana ollutta linkkiä. Vinkkimme CTR-lukunne kasvattamiseksi on esittää lähetyksen otsikossa jokin kysymys, johon sähköpostin sisältö pyrkii vastaamaan ja tarjoamaan ratkaisun. Jos epäröit lähetyksen otsikon suhteen tai sinulla on useampia vaihtoehtoja, useat sähköpostimarkkinointijärjestelmät tarjoavat mahdollisuuden A/B-testata otsikkotekstejä valitaksesi eri vaihtoehdoista sen, mikä toimii parhaiten. 

 

3. Tarjoa relevanttia, kohderyhmälle suunnattua sisältöä ✍

Sähköpostimarkkinoinnin sisältöä suunniteltaessa kaiken lähtökohtana tulee olla kohdeyleisö. Onnistunut sähköpostimarkkinointi tarjoaa arvokasta ja lukijan tarpeita palvelevaa sisältöä. Mieti, onko sähköposti kohdennettu esimerkiksi tietystä koulutusalasta kiinnostuneille tai jollekin muulle segmentille. Mitä tarkemmin sähköpostin vastaanottajalista on rajattu, sitä helpompaa viestin räätälöiminen kohdeyleisölle on. Relevantti ja lukijan tarpeita palveleva sisältö lisää myös todennäköisyyttä sille, että vastaanottaja avaa sähköpostin, tutustuu siihen tarkemmin ja parhaassa tapauksessa klikkaa eteenpäin.

Kokemuksemme perusteella sähköpostien sisällöt, joissa keskitytään tiettyihin koulutuksiin tai koulutusaloihin toimivat keskimäärin paremmin verrattuna sellaisiin sisältöihin, joissa on tarjolla vain yleistä tietoa oppilaitoksesta. Vinkkimme on tarjota lukijalle pikainen katsaus tietyn alan tai toimialan ajankohtaisiin ilmiöihin ja niiden luomiin osaamistarpeisiin. Tämän jälkeen voit esitellä koulutustarjontaanne ja nostaa erityisesti sellaisia opintolinjoja, jotka vastaavat edellä määriteltyyn koulutustarpeeseen ja vahvistavat näitä nimenomaisia taitoja.

 

4. Kehota toimintaan 🖱️

Kun olet saanut lukijan kiinnostuksen heräämään innostavalla otsikolla ja relevantilla sisällöllä, kannusta häntä lukemaan aiheesta lisää tarjoamalla asianmukaisia linkkejä ja CTA-painikkeita. CTA-painikkeeseen sijoitetun toimintakehotteen tulisi kertoa lukijalle tarkalleen, minne hänet ohjataan, kun hän klikkaa linkin sisältävää painiketta.

Toinen vinkkimme on sisällyttää hyvälaatuinen sähköpostin teemaan sopiva kuva, joka herättää lukijan huomion ja lähes poikkeuksetta kerää klikkejä. Olemme myös havainneet, että lukijat todennäköisemmin klikkaavat koulutus- tai oppilaitoskohtaisia CTA-painikkeita yleisluontoisten CTA-painikkeiden sijaan. Esimerkiksi "katso kaikki liiketalouden koulutukset" tai "hae opiskelemaan *oppilaitoksen nimi*" toimivat paremmin kuin "lue lisää" tai "tutustu tarjontaan".

 

5. Huomioi selkeä, responsiivinen design 🎨

Sähköpostimarkkinoinnissa yksinkertainen ja selkeä muotoilu toimii. Rakenna sähköposti niin, että se on helppo lukea eikä ylikuormita vastaanottajaa erilaisilla viesteillä. Yksinkertaisuus on valttikortti. Lyhyet kappaleet, otsikot ja luettelot helpottavat lukemista. Kuvia voi upottaa tekstin tueksi, järkevästi annosteltuna. Koska sähköposteja luetaan yhä enemmän älypuhelimella, sähköpostisi pitäisi olla responsiivinen. Tämä tarkoittaa, että sen pitäisi näkyä oikein kaikilla laitteilla. Jos sähköpostissa on paljon sisältöä, kuten esimerkiksi uutiskirjeessä usein on, pidät selkeyttä yllä valitsemalla kirjeeseen läpikantavan teeman tai punaisen langan, kuten listauksen.

 

6. Testaa ja vertaile ⚖️

Kulunut neuvo? Ehkä, mutta totta! Testaaminen koskee sekä lähetystä että kirjeen sisältöä: otsikoita, kirjoitusasua, CTA-painikkeita, lähetysaikoja. Tietoa näistä kertyy ajan ja lähetyksien myötä, joten muista tilastoida kaikki tarpeellinen talteen. 

Ennen lähetystä voit pyytää kollegoitasi tarkistamaan kirjeen läpi. Useammat silmäparit huomaavat harmittavat kirjoitusvirheet tai rikkoutuneet linkit yksiä paremmin. Testilähetystä ei tule myöskään unohtaa. Suosittelemme lähettämään testilähetyksen eri sähköpostiosoitteisiin ja testaamaan avausta pöytätietokoneen lisäksi myös mobiililaitteella sekä mahdollisuuksien mukaan eri sähköpostiohjelmilla.

 

Toivottavasti sait vinkeistämme apua ja inspiraatiota. Voit myös aina kääntyä puoleemme. Tutustu lisäpalveluihimme, kuten uutis- ja suoramarkkinointikirjeeseen tai ota yhteyttä.

""