Tiellä opiskelijaksi – tältä näyttää opiskelijan "ostopolku"

Opiskelijarekrytointi Digitaalinen markkinointi

Tiedätkö, mitä tapahtuu ennen kuin opiskelija lähettää hakulomakkeen oppilaitokseen? Ainakin runsaasti pohdintaa ja perehtymistä. Tutustu opiskelijaksi hakeutumista edeltävään ajatusprosessiin ja ymmärrä potentiaalisia opiskelijoitanne paremmin!

 

1. Jottain tarttis tehä

Ajatus kouluttautumisesta herää. Miten olisin tehokkaampi työssäni? Miten tätä uutta järjestelmää käytetään? Esimies antoi koulutusbudjetin keväälle, mutta mihin sen käyttäisin? Pitäisikö lähteä uudelle uralle ja alalle? Mikä olisi se Mun Juttu?

 

2. Tiedonhaku on kovaa hommaa

...joten tee se potentiaaliselle opiskelijalle mahdollisimman helpoksi! Älä yritä tavoitella tarjonnallasi kaikkia, vaan kerro kohderyhmäsi selkeästi. Mikä on koulutuksen anti? Entä tavoite? Mikä tärkeintä, ole läsnä niissä kanavissa, joissa potentiaalinen uusi opiskelija tai kurssilainenkin on.

 

3. Minkä valitsen?

Pohdintavaiheessa on tärkeää lieventää pelkoja väärän valinnan tekemisestä. Referenssit ja arvioinnit ovat tässä kohtaa ostopolkua erittäin tärkeitä.

Pyri viestinnässänne korostamaan, mikä erottaa teidät muista. Onko se osaaminen, sijainti, hakemisen helppous vai jokin ihan muu? Opintielle lähteminen ei saisi tuntua riskiltä, vaan kutkuttavan jännittävältä mahdollisuudelta.

 

4. Ilmoittaudunko? Joo!

Ostovaiheessa tehdään päätös siitä, mikä koulutus valitaan vai jätetäänkö ostaminen eli oppilaitokseen hakeminen tällä kertaa kokonaan väliin. Hyvästä hakukokemuksesta jää hakijalle voittajafiilis!

 

5. Miten sujui?

Lopulta on arvioinnin aika. Opiskelija punnitsee, kuinka hyvin hänen ongelmansa tuli ratkaistuksi. Nykypäivän kouluttautuja suorastaan odottaa tilaisuutta antaa palautetta. Ikävämpiäkään kommentteja ei kannata pelätä. Ne auttavat kehittymään ja ovat tilaisuus kertoa omasta toiminnasta avoimesti. Monipuoliset ja luotettavalta tuntuvat arvioinnit nopeuttavat ja helpottavat seuraavien opiskelijoiden päätöksentekoa.

Picture of Vilma-Riina Koppanen
Vilma-Riina Koppanen LinkedIn

Marketing manager