Koulutusesittelysivut ovat näkyvyyden kulmakivi studentum.fi:ssä. Analysoimme joukon koulutusesittelyitä selvittääksemme, mikä vetoaa sivustomme kävijöihin ja erottaa huippuesittelyt muista. Havainnot on koottu tähän artikkeliin, jotta sinäkin voit pienin muutoksin täydentää sivujanne ja saavuttaa entistä parempia tuloksia.
Löytyyhän koulutusesittelyistänne ainakin nämä?
Kaikille koulutusesittelysivuille yhteistä ovat yleiset esittelytekstit, mutta tiedätkö mitä kaikkea muuta voit lisätä esittelyihinne?
Kuva
Anna kuvien puhua puolestaan. Kuvien käyttö kiinnittää lukijan huomion ja tekee esittelysivusta eloisamman ja houkuttelevamman. Kuvalliset esittelyt jäävät yleensä myös paremmin mieleen.
Varmista, että käytät laadukkaita ja brändi-ilmeeseenne sopivia kuvia. Kuvien avulla voit luoda mielikuvia ja suosittelemmekin keskittymään niissä teemoihin, jotka edustavat koulutuksianne ja mahdollisuuksien mukaan käyttämään kuvia tosielämän tilanteista. Muistathan myös huomioida kuva- ja tiedostokokoa koskevat vaatimukset.
Esimerkki hyvälaatuisesta kuvasta (940x335px)
Koulutuksen sisältö
Hakuajankohdat
Milloin opiskelusta kiinnostuneelle on ajankohtaista hakea koulutusohjelmaanne tai yksittäiseen koulutukseen? Haetaanko koulutukseen yhteishaun aikaan vai esimerkiksi jatkuvassa haussa? Selkeästi ilmaistut hakuajankohdat auttavat opiskelijoita suunnittelemaan kouluun hakemista sekä opintojen aloittamista. Monilla saattaa myös olla useampi hakukohde, jolloin on erityisen tärkeää pysyä ajan tasalla siitä milloin mikäkin haku on käynnissä.
Tutkinto / Todistus
Monelle on tärkeää osoittaa opiskelun myötä hankittu osaaminen tutkinnolla. Tiedot koulutuksen tutkintonimikkeestä ja/tai todistuksesta voi lisätä Tutkinto / todistus -kenttään ja näin korostaa koulutuksen antamaa pätevyyttä.
Näistä saat lisäpisteitä
Selvitimme, mitä yhteistä sivustollamme parhaiten pärjäävillä esittelysivuilla on keskenään ja mitä osioita sekä toiminnallisuuksia niistä löytyy. Näillä pienillä lisäyksillä kasvatat todennäköisyyttänne päästä nauttimaan samasta suosiosta, kuin muut sivustomme huippuesittelyt.
Optimaalinen sanamäärä
Vähäinen tai toisaalta suuri sanamäärä voi vaikuttaa konversioihin negatiivisesti. Kovin yleinen kuvaus ei välttämättä riitä herättämään kiinnostusta ja toisaalta pitkä pätkä tekstiä täynnä informaatiota voi lopahduttaa lukijan mielenkiinnon.
Selvityksemme mukaan koulutusesittelyn sanamäärän olisi hyvä olla noin 280 ja 650 sanan välillä. Havaitsimme, että optimaalisin sanamäärä on 400-500 sanan välillä. Suurin osa tekstistä sijoittuu koulutuksen kuvausosaan, kuvan ja pääotsikon alle. Muut sivun tekstiosiot täydentävät kuvausta ja siksi niihin voi jättää selkeästi pienemmän osan tekstistä – sanamäärä liikkuu 100 ja 300 sanan välillä.
Huomioithan, että edellä esitetyt sanamäärät ovat suuntaa antavia ja tärkeintä on, että koulutuksen sisältö ja tarkoitus välittyy koulutusta etsivälle.
Arvioinnit
Onko teillä paljon tyytyväisiä opiskelijoita tai kurssilaisia? Muista näyttää se sivustomme kävijöille pyytämällä entisiä opiskelijoita kirjoittamaan arvostelu. Arvioinnit ja positiiviset kokemukset entisiltä opiskelijoilta ovat loistotapa rakentaa luottamusta ja todistaa kykynne tarjota onnistunut opiskelijakokemus.
Koulutusta etsivä haluaa usein kuulla muiden mielipiteitä ja kokemuksia ennen kuin tekee lopullisen päätöksensä. Arvostelut kiinnittävät kävijän huomion ja auttavat erottumaan hakutuloksissa. Tarjoamme asiakkaidemme käyttöön arviointityökalun, jonka avulla keräät, hallinnoit ja analysoit palautteita koulutuksistanne.
Uramahdollisuudet
Minkälaisia ovia koulutukseenne osallistuminen voi opiskelijalle avata? Entäpä minkälaisissa työtehtävissä opiskelijat voivat odottaa valmistumisen jälkeen työskentelevänsä? Näitä kysymyksiä moni pohtii tulevaa opiskelualaa ja -paikkaa valitessaan. Kuvailemalla lyhyesti koulutuksen tarjoamia ura- ja työllistymismahdollisuuksia, voit kannustaa potentiaalista hakijaa hakemaan koulutukseenne ja antaa lisävarmuutta koulutuksen sopivuudesta hänen toiveisiin ja tavoitteisiinsa.
Kerro opiskelusta kiinnostuneelle, mistä teidät löytää. Osoite sekä sijainti kartalla auttaa hahmottamaan, missä oppilaitoksenne tarkalleen ottaen sijaitsee. Etenkin, jos kyse on potentiaaliselle opiskelijalle uudesta paikkakunnasta tai alueesta, voi sijainti kartalla auttaa käsittämään, mitä koulun läheisyydessä sijaitsee ja miten se sijoittuu esimerkiksi kaupungin keskustaan nähden.
Oppilaitosesittelysivulla huomioitavaa
Koulutusesittelysivuja koskevien vinkkiemme lisäksi olemme pistäneet merkille joitakin oppilaitosprofiilia koskevia tekijöitä, joilla on positiivinen vaikutus klikkauksiin ja linkkisiirtymiin. Tutustu alla oppilaitosprofiilia koskeviin huomiohimme sekä suosituksiimme.
Videoesittely
Videoiden hyödyntäminen koulutusmarkkinoinnissa on viime vuosina tasaisesti kasvanut trendi, eikä ihme. Koulutusta etsivillä on entistä vähemmän viitseliäisyyttä perehtyä pitkiin esittelyteksteihin ja videot nähdään vaivattomana tapana tutustua opinahjoon. Lisäämällä videon esittelysivullenne varmistat, että tavoitat myös kaikista laiskimmat tiedonhakijat.
Linkit somekanaviin
Oppilaitoksen profiiliin kannattaa lisätä linkit aktiivisiin somekanaviinne. Linkit näkyvät Yhteystiedot-osiossa oppilaitos- ja koulutusesittelysivuilla. Näin potentiaalinen kouluttaja löytää halutessaan helposti somekanavienne pariin.
Sosiaalisesta mediasta kouluttautuja hakee fiilistä siitä, millaisesta oppilaitoksesta tai koulutusta on kyse. Sopisiko tämä tarpeisiini? Millaisia kokemuksia aiemmilla opiskelijoilla on ollut?
Sosiaalista mediaa käytetään yhä enemmän myös tiedonhakukanavana. Somekanavoitanne valitessa kannattaa ennen kaikkea pitää kohderyhmä mielessä ja pyrkiä olemaan aktiivinen siellä, missä heille on luontevaa viettää aikaa. Kuuluvatko vahvuuksiinne tiivis opiskelijayhteisö, kytkentä alueenne työ- ja elinkeinoelämään vaiko kenties modernit ja viihtyisät oppimisympäristöt?
Kerro, mikä erottaa teidät muista
Kuuluvatko vahvuuksiinne tiivis opiskelijayhteisö, kytkentä alueenne työ- ja elinkeinoelämään vaiko kenties modernit ja viihtyisät oppimisympäristöt? Oppilaitosesittely on hyvä paikka tuoda esiin USP:nne. USP eli Unique Selling Proposition kertoo, mikä erottaa teidät muista ja antaa syyn hakea juuri teidän kouluunne. On oleellista, että pystyt lupaamaan opiskelusta kiinnostuneelle jotain sellaista, mitä muilla vastaavilla tahoilla ei ole tarjota. USP tulisi voida viestiä lauseella tai parilla ja sen suunnitteluun ja muotoiluun kannattaa panostaa.
Nyt kun tiedät, miten voit tuunata koulutus- ja oppilaitosesittelysivunne hyvästä loistavaksi, ei kun hommiin! Jos haluat täydentää esittelyitänne tai kaipaat apua sisällön ideoinnissa, ethän epäröi ottaa meihin yhteyttä.