Meet the Team: Emma – Communications Manager

 

Tässä blogisarjassa esittelemme studentum.fi:n huikeita tekijöitä, joita kaikkia yhdistää palo jatkuvaan itsensä kehittämiseen.

Tiimiläisemme työskentelevät Keystone Education Groupilla. Suomessa ylläpidämme ja kehitämme studentum.fi- ja koulutus.fi-hakukonesivustoja sekä huolehdimme sivustojen asiakaskunnasta sekä heidän tarpeistaan hakija- ja koulutusmarkkinoinnissa. Autamme oppilaitoksia ja organisaatioita tavoittamaan koulutusta etsivät.

Tutustu ensimmäisenä viestintäpäällikköömme, Emmaan! ✨

Miten päädyit töihin studentum.fi:lle?

Etsin vastavalmistuneena maisterina erilaisia viestinnän harkka- ja työpaikkoja, ja iskin silmäni tiedottajaharjoittelijan paikkaan. Työssä pääsisin työskentelemään itselleni tärkeän koulutusmaailman ja koulutusteemojen parissa, joten innostuin heti. Ilokseni sain harkkapaikan ja myöhemmin myös vakipaikan Keystonelta.

Minkälaisia työtehtäväsi ovat?

Työtehtäväni ovat monipuolisia ja vaihtelevia, mutta tietyt rutiinit rytmittävät arkipäiviä.

Tyypillinen työpäivä voi pitää sisällään esimerkiksi sisäisiä palavereja, sähköposteihin vastaamista, sisällöntuotantoa, koulutuspäivityksiä, sivustojen liikenteen analysointia sekä erilaisten projektien suunnittelua.

Miten autat studentum.fi:n asiakkaita?

Tavoitteenani on, että koulutusta etsivät ja omaa uravalintaansa pohtivat saisivat oikeasti apua sivustojemme ja sisältöjemme äärellä. Toivoisin, että ihmiset innostuisivat uuden oppimisesta ja löytäisivät aiempaa helpommin tietoa itseään kiinnnostavista koulutusvaihtoehdoista.

Työssäni pääsen kehittämään sivustojamme ja toimintaamme sekä koulutusta etsivien että asiakkaidemme suuntaan. Mitä paremmin palvelumme toimivat, sitä arvokkaampia ne ovat myös asiakkaillemme, eli erilaisille oppilaitoksille ja koulutusorganisaatioille.

Pyrimme tarjoamaan asiakkaillemme myös lisätietoa siitä, ketkä koulutuksia etsivät ja millaisia haasteita heillä on. Lisämausteen hommaan tuo se, että meillä on asiakkaana todella erilaisia ja erikokoisia toimijoita, joilla on erilaiset tavoitteet hakija- ja koulutusmarkkinoinnille. Tämä haastaa meitä miettimään palvelujamme monesta eri näkökulmasta.

Mikä on parasta työssäsi?

Tämä onkin vaikea! En osaa sanoa vain yhtä asiaa.

Minulle työyhteisöllä on valtava merkitys, ja kuihtuisin kasaan kurjassa ilmapiirissä. Siksi hyvä ilmapiiri ja leppoisat työkaverit ovat minulle niin tärkeitä. On mahtavaa, että kollegojen kanssa voi hassutella, kohdata haasteita, pohtia ratkaisuja ja kokea yhdessä onnistumisen hetkiä. Vaihdan säännöllisesti kuulumisia myös ulkomaisten kollegojeni kanssa. Heiltä saan sekä uutta perspektiiviä että vertaistukea.

Olen viihtynyt Keystonella myös siksi, koska olen itse saanut kehittyä ja kasvaa. Antamaani työpanosta arvostetaan oikeasti, ja hyvinvoinnistani ollaan kiinnostuneita. Olen iloinen, että minulle on tarjottu vastuuta, mahdollisuuksia kehittyä ja toisaalta myös tukea tiukkojen paikkojen äärellä. Tämä on motivoinut minua tekemään työssä parhaani.

Pakko lisätä vielä, että pidän kovasti työskentelystä opiskelu- ja koulutusteemojen äärellä. Uskon vankasti koulutuksen voimaan. Kaikkien ei tarvitse löytää itseään sytyttävää intohimoalaa, mutta sopivan koulutuksen löytämällä elämään voi saada lisää merkityksellisyyttä. Toivon jokaiselle sitä vahvistunutta itseluottamuksen tunneta, mikä oman osaamisen kehittämisestä parhaimmillaan seuraa.

Mikä on haastavinta työssäsi?

Se, ettei aika riitä mitenkään kaikkeen, mitä haluaisin tehdä! Priorisointi on taitolaji, joka auttaa pitämään pakan kasassa.

Haastavaa on myös se, että teemme sisältöjä niin monenlaisille kohderyhmille. Jos yrittää tavoittaa kaikki kohderyhmät samalla tavalla ja yhdellä toimenpiteellä, epäonnistuu taatusti.

Haasteita tulee jatkuvasti vastaan, mutta ratkaisukeskeisenä tyyppinä nautin myös niiden ratkomisesta. Toisinaan toki turhauttaa, jos jonkin asian toteutus ei vaikkapa ole (ainakaan vielä) teknisesti mahdollista.

Törmään myös jatkuvasti siihen, että en tiedä jostain asiasta tarpeeksi. Siinä ei auta kuin kysyä neuvoa itseäni osaavammilta tai opetella uusi homma itse.

Mitä vinkkejä antaisit hakijamarkkinointiin?

Varmistakaa, että perustukset ovat kunnossa: mitkä ovat teille tärkeimmät tavoitteet ja miksi? Mitä kohderyhmiä haluatte tavoittaa?

Karsikaa turha höntyily ja ylimääräiset prosessit (tämä on neuvo myös itselleni!). Teettekö esimerkiksi asioita, jotka ovat kiva lisä, mutta jotka eivät kuitenkaan tue keskeisimpien tavoitteidenne saavuttamista? Voisitteko kohdistaa energianne paremmin?

Testatkaa ja mitatkaa! Uskaltakaa ja kokeilkaa.

Ennen kaikkea muistakaa aina, kenelle teette. Kannattaa jalkautua aina silloin tällöin kohtaamaan kohderyhmänne myös kasvokkain.

Emma Niemi työskentelee Keystone Education Groupilla viestintäpäällikkönä. ✨

Salla-Sofia Lahti

Digital Marketing Specialist

""