Miten sisältönne toimii studentum.fi:ssä ja millaisia tuloksia näkyvyys tuottaa? Jos kaipaat tukea opiskelijamarkkinoinnin tulosten seuraamiseen, katsasta vinkkimme tästä artikkelista.
Asiakkaanamme saat tasaisin väliajoin tilastoja, jotka kokoavat yhteen markkinointiyhteistyömme tuloksia. Lisäksi voit seurata Google Analyticsin tai evästeseurannan avulla, kuinka opiskelusta kiinnostuneiden matka jatkuu omilla verkkosivuillanne studentum.fi:ssä vierailun jälkeen.
Asiakasvastaavamme toimittavat asiakkailleen tilastoraportin joko viikko-, kuukausi- tai kvartaalitasolla. Aikavälin voitte valita itse.
Raportista näet, kuinka paljon näyttöjä, linkkisiirtymiä ja yhteydenottopyyntöjä olette kullakin aikavälillä saaneet. Näet siis helposti, miten tarjontanne on menestynyt studentum.fi-sivustolla.
Tilastot ovat luonnollisesti tarkasteltavissa myös koulutuskohtaisesti. Raportti antaa katsauksen yksittäisten koulutusesittelyiden suoriutumiseen listaamalla sivunäyttöjen, linkkisiirtymien ja yhteydenottopyyntöjen määrät. Tarkastelemalla kunkin koulutuksen tai tutkinnon lukuja näet suoraan, millainen vastaanotto on niille ollut. Onko koulutusta katsottu suhteessa usein, mutta konversioita on vähän? Vai saatko eniten kyselyjä koulutuksesta, jossa on vain muutama katselukerta?
Jos olette hyödyntäneet lisäpalveluitamme aikavälillä, jota tilastoraportti koskee, löydät siitä myös kampanjoiden tulokset (ei koske sähköposti- ja somenäkyvyyspalveluja). Lisäpalvelut-osiosta näet, miten kukin kampanja on otettu vastaan. Kuinka monta näyttöä kampanja keräsi? Kuinka moni on klikannut mainosta? Nämä tilastot kertovat, miten hyvin kampanja on onnistunut ja millainen konversioprosentti sillä on ollut.
Kun teet digitaalista markkinointia ja näyt verkossa, haluat pystyä seuraamaan, mistä verkkosivujenne liikenne on peräisin. Tähän voit käyttää niin sanottuja UTM-parametreja. Niiden avulla voit muun muassa seurata liikennettä, joka tulee studentum.fi:stä.
Mitä UTM-parametrit ovat ja kuinka ne toimivat?
UTM-tunniste on URL-osoitteen loppuun lisättävä pieni tekstinpätkä, jonka avulla voit seurata, mistä liikenne tulee ja mistä kampanjasta käyttäjä on löytänyt tiensä verkkosivustollesi.
Kun koulutuksenne on lisätty studentum.fi:hin, luo systeemi niihin UTM-seurantalinkit. Seuranta koostuu kolmesta parametrista:
Campaign name | Campaign medium | Campaign source |
Campaign Name erottaa kaksi eri studentum.fi-kampanjaa toisistaan ja mahdollistaa niiden tarkastelun Google Analyticsissä. Toinen kampanja kokoaa kaikista koulutusesittelyistänne tulleen liikenteen ja toinen taas organisaatioesittelysivulta tulleen liikenteen. Erotat kampanjat toisistaan siitä, löytyyko tunnisteesta "education" vai "institute page".
Campaign Medium kertoo, miten liikenne on tullut sivuillenne. Yleisesti ottaen medium voi olla esimerkiksi banneri, sähköposti tai CPC. Me käytämme ilmausta "Click from studentum.fi”.
Campaign Source kertoo puolestaan konversion lähteen eli mistä liikenne on tullut sivuillenne. Meidän tapauksessamme tämä parametri nimeää koulutuksen, josta käyttäjä on siirtynyt kotisivujenne tietylle sivulle. Myös organisaatioprofiili voi olla konversion lähde.
Seurantalinkkien rakenne
Katsotaan vielä tarkemmin seurantalinkkien rakennetta. Koska liikenteen source eli lähde vaihtelee koulutuksittain, on erilaisia variaatioita linkeistä yhtä monta kuin koulutuksianne. Oppilaitosesittelyt ja koulutusesittelyt on lisäksi erotettu toisistaan kampanjatasolla.
Koulutusesittelysivuilla olevien linkkien ensimmäisen osan muodostaa campaign name (studentum.fi + education of + oppilaitoksenne nimi), toisessa osassa on campaign medium (klikkaus studentum.fi-sivustolta) ja kolmantena campaign source (koulutuksen nimi).
https://www.testikouluttaja.fi/testikoulutus/?utm_campaign=studentum.fi+-+education+of+Testikouluttaja+&utm_medium=Click+from+studentum.fi&utm_source=Testikoulutus
Organisaatioesittelyssä linkkien rakenne on pitkälti sama kuin yllä esitetty koulutusten rakenne, mutta sillä eroavaisuudella, että kampanjan ja lähteen muotoilusta ilmenee, että kyseessä on organisaatioesittelysivulta (institute page) saapuva liikenne:
https://www.testikouluttaja.fi/?utm_campaign=studentum.fi+-+Testikouluttaja+institute+page&utm_medium=Click+from+studentum.fi&utm_source=Testikouluttaja+institute+page
Yllä olevat tiedot pätevät, ellei seurantaparametreihinne ole tehty pyynnöstänne muokkauksia.
Mitä eri tunnusluvut tarkoittavat?
Google Analyticsin raporteissa on useita kolumneja, joissa on kussakin eri lukuja. Mitä nämä tarkoittavat?
Ilmoittautumisten seurantaa varten on mahdollista ottaa käyttöön Tradedoubler-seurantapikseli. Pikseli kerää tietoa siitä, mitä toimintoja studentum.fi:ssä vieraillut kävijä on tehnyt sen jälkeen, kun hän on siirtynyt studentum.fi:stä kouluttajan verkkosivuille.
Tradedoubler-pikseli sijoitetaan verkkosivuillenne, ilmoittautumislomaketta tai vastaavaa sivua seuraavalle kiitos-sivulle. Eroavuus Google Analyticsiin on siinä, että seuranta perustuu evästeisiin. Siksi Tradedoubler-seurantaa voidaan hyödyntää tilastoimaan tapahtumia, jotka tapahtuvat kun kävijä siirtyy studentum.fi-sivustolta oppilaitoksen sivuille.
Mikäli olet kiinnostunut ottamaan Tradedoubler-seurannan käyttöön, ilmoita siitä asiakasvastaavallenne. Tämän jälkeen luomme teille seurantapikselin, jonka voitte asentaa teknisen henkilöstönne avulla suoraan tai Google Ad Manageria hyödyntäen sivustonne lähdekoodiin.
Tarjoamme Tradedoublerin asiakkaillemme lisämaksutta. Suosittelemme pikseliä kuitenkin ensisijaisesti asiakkaille, joilla on runsaasti koulutusnäyttöjä ja sivusto, jossa koulutuksiin voi ilmoittautua suoraan. Varmistattehan myös, että teillä on valmiudet pikselin asennukseen ja sivustonne rakenne mahdollistaa seurannan asennuksen asianmukaisesti.
Kaikki edellä mainittu auttaa hahmottamaan, kuinka paljon kiinnostusta oppilaitoksenne herättää studentum.fi:n kävijössä ja kuinka hyvin tarjoamanne koulutukset suoriutuvat sivustollamme. Kannattaa kuitenkin mennä vielä askel pidemmälle ja seurata tilastojenne kehitystä. Tutustu alla parhaisiin vinkkeihimme ja varmista, että otat tuloksistanne kaiken irti.