Haavi – Digitaaliset koulutusmessut

Haavi_Digitaaliset_koulutusmessut_banneri4
Saalista opiskelupaikka

Virtuaalisia kohtaamisia potentiaalisten opiskelijoiden kanssa

Me studentum.fi:ssä järjestämme tänä syksynä ensimmäistä kertaa täysin digitaaliset koulutusmessut. Haluamme tarjota yhtälaisen mahdollisuuden kaikille tutustua oppilaitoksiin, aloihin ja opiskelumahdollisuuksiin.

Mitä? Messukävijät voivat tutustua oppilaitoksiin messuosastoilla, osallistua webinaareihin, seikkailla messualustalla ja olla yhteydessä näytteilleasettajiin

Missä? Virtuaalisessa 3D-messuympäristössä

Milloin? 17.–18.11.2020

Kenelle? Yläastelaiset, lukiolaiset, ammatilliset opiskelijat, alanvaihtajat sekä muut oppimisesta ja opiskelusta kiinnostuneet

💻Kuin fyysiset messut, mutta virtuaalisena

Digitaaliset koulutusmessut?

Messukävijät seikkailevat messualustalla eli virtuaalisessa messukeskuksessa. Kävijät voivat vierailla eri messuhalleissa, klikata itsensä sisään oppilaitosten ständeille ja seurata webinaareja auditoriossa.

Omalla messuosastollaan oppilaitokset voivat keskustella messukävijöiden kanssa chatin tai videochatin välityksellä.

Messuosasto on vuorovaikutuksen ohella suunniteltu brändi-ilmeenne esiintuomiseen. Ihmisiä unohtamatta!

Näytteilleasettaja voi pitää messuilla webinaareja. Ohjelma on kaikkien messukävijöiden selattavissa alustalla ja sitä nostetaan esiin ennen messuja. Halutessaan näytteilleasettaja saa Haavi-messuilla esitettyä webinarimateriaalia näkyviin studentum.fi:n messusivustolle messujen jälkeen.

⭐Kohtaa ja kohdenna

Virtuaalinen messuosasto

Messukävijä voi aloittaa keskustelun näytteilleasettajan kanssa tai näytteilleasettaja voi tarjota apuaan messukävijälle.

Messuosastolle voi lisätä tekstiä, kuvia, videoita, webinaareja, ladattavaa sisältöä ja linkkejä.

Opintotarjonta tuodaan (koulutuksittain tai aloittain) messukävijöiden tarkasteltavaksi ständille.

Näytteilleasettaja saa tiedon kaikilla ständeillä vierailleista.

Messukävijä ja näytteilleasettaja vastaavat kyselyyn, joiden vastaukset helpottavat "matchien" syntymistä!

studentum.fi kokoaa messuosaston näytteilleasettajan materiaaleista.

Messupäivänä näytteilleasettaja hallinnoi sivua itse ja studentum.fi tarjoaa käyttötukea messupäivien ajan.

💬Löydä tarpeisiinne sopiva messupaketti
Messupaketti #1

Perusnäkyvyys sisältää tyylikkään ständikokonaisuuden, johon sisältyy kaksi messuedustajaa, chat sekä ständin personointimahdollisuus kuvamateriaalilla, videolla ja esitteillä.

Avaa messupakettien kuvaukset
messuosasto1-pieni
Messupaketti #2

Keskikokoinen messuosasto sisältää neljä messuedustajaa, chatin ja useita materiaalipaikkoja kuville, videoille ja PDF-esitteille. Pieneen kokonaisuuteen verrattuna mukaan tulee myös mm. mahdollisuus pitää kahdenkeskisiä neuvontatuokioita messukävijöiden kanssa.

Avaa messupakettien kuvaukset

messuosasto2-keskikoko-1
Messupaketti #3

Laaja näkyvyys sisältää kooltaan suurimman messuosaston, johon sisältyy jopa 10 messuedustajaa. Videoita, esitteitä, kuvamateriaalia ja rolluppeja mahtuu osastolle runsaasti. Kokonaisuuteen kuuluu mm. myös webinaarimahdollisuus, neuvontatuokiot ja mainospaikka Haavi-uutiskirjeissä.

Avaa messupakettien kuvaukset
messuosasto3-tausta-iso-malli
Näytteilleasettajaksi?
Ota yhteyttä
Kiinnostaako näytteilleasettajuus digitaalisilla koulutusmessuilla? Täytä oheinen lomake ja olemme yhteydessä!

Digitoteutus tuo monia hyötyjä

Miksi digitaaliset koulutusmessut?

question-circle

Kommunikoi henkilökohtaisemmin

Kiireinen messuympäristö voi olla haasteellinen paikka tehokkaalle vuorovaikutukselle. Digitaaliset koulutusmessut tarjoavat välineitä vaikuttavaan vuorovaikutukseen. Näytteilleasettaja ja messukävijä voivat esimerkiksi aloittaa videokeskustelun.

megafoni-taustaton-vas-w200

Tavoittavuus ja paikasta riippumattomuus

Yksi tärkeimmistä motivaatioista tarttua tähän projektiin oli halumme tarjota fyysisten messujen kaltainen, mutta tavoittavampi tapahtuma. Digitaalinen 3D-ympäristö on kaikkien niiden saavutettavissa, joilla on pääsy nettiin ja kiinnostus tutkia tulevaisuuden vaihtoehtoja.

info-circle-w200-1

Säästä aikaa ja rahaa

Digitaalisia koulutusmessuja voi hallinnoida vaikka kotitoimistolta. Messualusta toimii samalla kävijähallintajärjestelmänä. Kaikkiin messupaketteihin kuuluu käyttötuki, mikä tarkoittaa, että studentum.fi rakentaa messuständin näytteilleasettajan puolesta heidän toimittamistaan materiaaleista ja opastaa messupäivän toiminnoissa.

Q&A

Milloin messut järjestetään?
Haavi – Digitaaliset koulutusmessut järjestetään 17.–18. marraskuuta (tiistai ja keskiviikko).
Mitkä ovat messujen aukioloajat?

Messut ovat auki molempina messupäivinä klo 9-15.

Messuille pääsee vierailemaan myös ti klo 15 ja ke klo 9 välisenä aikana, mutta tällöin kävijöillä ei ole mahdollisuutta live-chattiin näytteilleasettajien kanssa.

Voiko kävijä rekisteröityä messuille etukäteen?
Messukävijät voivat rekisteröityä messukävijöiksi jo ennen messujen alkamista. Rekisteröityminen alkaa lokakuun alkupuolella. Tarkempi päivämäärä ilmoitetaan myöhemmin.Rekisteröityneille kävijöille lähetetään muistutus tapahtuman alkamisesta ennen messuja.
Onko messualusta englanninkielinen?
Messualusta tulee olemaan suomenkielinen.
Millä laitteilla alusta toimii?
Messuille voi osallistua koneella, tabletilla tai puhelimella. Messualustan käyttöä ei kuitenkaan suositella Safari-selaimella.
Onko osallistuminen messuvierailijoille maksutonta?
On, ehdottomasti! Vierailijat voivat tulla digimessuille milloin tahansa sinä aikana, kun messut ovat käynnissä.
Paljonko messukävijöitä odotatte? Entä näytteilleasettajia?

Kävijätavoitteemme on rohkea ottaen huomioon, että tapahtuma järjestetään ensimmäistä kertaa. Projektiin lienee kuitenkin turha tarttua, jos tavoitteet olisivat matalat. Pyrimme 15 000 kävijään.

Alusta ei aseta rajoituksia näytteilleasettajien määrälle. Messujen rakentamisessa huomioidaan ensisijaisesti messukävijän näkökulma. Toivomme tapahtuman kiinnostavan oppilaitoksia mahdollisimman laajasti. Näytteilleasettajien määrä on kuitenkin hyvin vaikea arvioida etukäteen.

Missä vaiheessa tiedetään, paljonko messuille on tulossa kävijöitä? Selviääkö se vasta messupäivänä?
Koska messuille voi rekisteröityä etukäteen, voimme seurata rekisteröityneiden määrää jo messuja edeltävinä viikkoina. Tarkat kävijämäärät tiedämme kuitenkin vasta messujen jälkeen.
Miten tapahtumaa mainostetaan?

Tapahtumaa mainostetaan pääasiallisesti studentum.fi:n omissa kanavissa. Sivustomme näyttömainonta tavoittaa opiskelusta kiinnostuneet tehokkaasti ja laaja tietokantamme mahdollistaa kohdennetun sähköpostimarkkinoinnin.

Sitoutamme opinto-ohjaajia tapahtumaan pitämällä Haavi-messuja käsittelevän webinaarin. Tuotamme sisältöä opojen ja kävijöiden messukokemuksen tueksi.

Tapahtumaan rakennetaan mielenkiintoinen puhujakattaus. Tiedotamme mediaa tapahtumasta.

Lisäksi teemme mainontaa sosiaalisessa mediassa. Muut kävijämainonnan toimenpiteet ulkoisissa kanavissa toteutamme proaktiivisella otteella tarpeen mukaan.

Mitä mukaantulo vaatii näytteilleasettajalta?
Rakennamme ennen messuja näytteilleasettajien ständit valmiiksi meille lähetettyjen materiaalien pohjalta.Materiaalit ständiä varten kerätään erillisellä lomakkeella. Näytteilleasettaja voi käyttää jo olemassaolevaa materiaalia (esim. videot, ladattavat esitteet, mainosbannerit) tai laatia messuja varten uutta materiaalia. Messujen aikana näytteilleasettajan messuedustajat voivat olla ständillä haluamansa ajan ja chattailla vierailijoiden kanssa.Halutessaan näytteilleasettaja voi pitää ständillä myös livewebinaarin/webinaareja.
Kuinka paljon omaa ständiä voi räätälöidä oman ilmeen mukaiseksi?
Valittavana tulee olemaan kolme eri kokoista messuständiä. Ständin pohja on ilmeeltään skandinaavisen selkeä, jotta se ei riitele näytteilleasettajien omien brändivärien kanssa. Ständien rakenteet tulevat olemaan kaikille samanlaiset, mutta ständin ilmeeseen voi vaikuttaa omilla materiaaleilla ja omaa brändi-ilmettä ja värimaailmaa tuoda esiin.Näytteilleasettaja voi lisätä ständille mm. logon, videon/videoita, ladattavia esitteitä, rollup-mainoksen, bannerimainoksia ja ns. avatarin eli ständillä "seisovan" messuedustajan kuvan (potretti edustajasta). Eri kokoisilla messuosastoilla on erilaiset vaihtoehdot näytteilleasettajan näkyvyydelle.
Voiko osastolla hyödyntää oppilaitoksen studentum.fi:ssä olevaa koulutustarjontaa ja esittelyjä?

Kyllä voi. Hyvä esimerkki hyödyntämisestä voisi olla ns. koulutuslistaus ständillä. Ständille voi listata koulutustarjonnan kävijöiden tarkasteltavaksi ja tässä voimme hyödyntää studentum.fi:ssä olevia esittelyjä niin sisällön, linkityksen kuin yhteydenottolomakkeen osalta.

Messuille osallistuminen ei kuitenkaan edellytä studentum.fi:n asiakkuutta.

Kuinka monta messuedustajaa näytteilleasettajan ständillä voi olla?
Näytteilleasettaja voi itse päättää tämän. Jokaisesta edustajasta kannattaa syöttää kuva ja tiedot ohjelmaan chattia varten, mutta vain yhdestä henkilöstä tehdä ns. avatar.
Monenko osallistujan kanssa voi chattailla samanaikaisesti?

Yhdellä messuedustajalla voi olla samanaikaisesti auki neljä chattia. Jos messuedustajia olisi linjoilla esimerkiksi viisi, voisi chatteja olla samanaikaisesti auki 20.

Jos ständillä vieraileva kävijä haluaa chattailla, mutta chatit ovat täynnä, hän siirtyy jonoon. Jonossa ollessaan hän voi siirtyä tutkimaan muita ständejä, eikä hänen tarvitse jäädä odottamaan chatin alkamista ständille. Kävijä saa näytölleen ilmoituksen, kun hänen chat-viestiinsä vastataan.

Millä alustoilla webinaareja voi pitää?
Livewebinaarin voi pitää Zoomin tai YouTube liven kautta.
Montako hallia messuilla tulee olemaan?
Messuhalleja voi olla useampia, todennäköisesti 4-5. Määrä päätetään sen mukaan, paljonko näytteilleasettajia messuilla on mukana.
Miten näytteilleasettajat jaetaan halleihin?
Näytteilleasettajat tullaan jaottelemaan messuhalleihin teeman, koulutustyypin tai kohderyhmän mukaan. Jakoon vaikuttaa se, millaisia näytteilleasettajia messuilla on mukana. Tärkeintä on tehdä jaottelusta käyttäjälle selkeä ja helposti navigoitava. Teemme messuvierailijoille myös kartan näytteilleasettajista.
Paljonko ständejä messuilla voi olla?
Tähän ei ole mitään tiettyä maksimirajaa. Tarvittaessa laajennamme alustaamme.
Onko isojen messupakettien määrää rajoitettu?

Määrää ei ole rajoitettu. Messualusta skaalautuu näytteilleasettajien määrän mukaan, joten rajoittamiselle ei näillä näkymin ole tarvetta.

Onko messutapahtumaa tai sen osia mahdollista tallentaa sen varalle, että sitä haluttaisiin seurata jälkeenpäin?

Koska digitaaliset koulutusmessut on fyysisten messujen tapaan aikataulutettu kokonaisuus ja tapahtuman tärkeimpiä ominaisuuksia ovat vuorovaikutuksellisuus ja kävijän messukokemus 3D-ympäristössä, painottuu tapahtuma ennen kaikkea live-toimintaan. Esimerkiksi ständien toimintaa ei ole mahdollistaa tallentaa.

Webinaareja ja puheenvuoroja voi kuitenkin tallentaa jälkeenpäin esitettäväksi. Myös muiden materiaalien esittäminen studentum.fi:n messuosiossa tapahtuman jälkeen on mahdollista. Mikäli tälle on paljon kiinnostusta niin näytteilleasettajien että kävijöiden joukossa, selvitämme asiaa eteenpäin ja pyrimme sen toteuttamaan!

Haavi_pallot_logo_no_background
 

Haavi – Digitaaliset koulutumessut järjestetään digitaalisella messualustalla 17.-18.11.2020. Tapahtuma tuo yhteen oppilaitokset ja opiskelusta kiinnostuneet.

""