Mitä nuoret toivovat digitaalisilta tapahtumilta?

Opiskelijarekrytointi Digitaalinen markkinointi Tapahtumat

Tarve kohdata potentiaalisia opiskelijoita ei katoa mihinkään, vaikka avoimien ovien päivät ja fyysiset messut olisivat vaakalaudalla. Digitaaliset tapahtumat tarjoavat puitteet tuloksellisille kohtaamisille paikasta riippumatta.

Olemme Educations Media Groupilla työskennelleet keväästä 2020 lähtien sen eteen, että voisimme tarjota oppilaitoksille ja tulevaisuuttaan pohtiville mahdollisuuden osallistua digitaalisille koulutusmessuille. Virtuaaliset koulutusalan tapahtumat täydentävät perustoimintaamme hyvin, ja digitapahtumien järjestämisestä on haaveiltu jo aiemminkin. Koronatilanne laittoi kuitenkin pyörät pyörimään aivan uudella vaihteella.

Maailma ei seiso paikallaan, eikä varsinkaan nuorten elämässä. Kaikilla ei ole mahdollisuutta lykätä päätöksiä ja odottaa ensi vuoteen. Näemme, että sivustomme käyttäjien koulutustarpeet ovat muuttuneet korona-ajan myötä. Itse asiassa studentum.fi:n kävijämäärät ovat kaikkien aikojen korkeimmat. Tämä tarkoittaa, että koulutuksen hakijat ovat liikkeellä – ja valmiita kuulemaan teistä.

Virtuaalitapahtumilla on selkeitä etuja. Ne mahdollistavat esimerkiksi suoran kommunikoinnin potentiaalisten opiskelijoiden kanssa eri puolilta maata sekä videoiden että chatin kautta. Itseasiassa kommunikoinnin voisi sanoa olevan helpompaa kuin fyysisillä messuilla, koska näytteilleasettajana voit kirjoittaa suoraan messukävijöille ja aloittaa siten viestinnän. Virtuaalimessujen hieno ominaisuus on myös ns. seulontatyökalu, jonka avulla kävijöistä saadaan taustatietoja, jotka kertovat siitä, kuinka potentiaalinen opiskelijakandidaatti kyseinen kävijä näytteilleasettajalle on.

Virtuaalitapahtumat ovat uudehko ilmiö, joten on perusteltua kysyä, vaivautuvatko nuoret tulemaan lainkaan digitaalisille messuille. Ja mitä he niiltä todella haluavat? Kysyimme tätä yli 1300 potentiaaliselta opiskelijalta kansainvälisessä tutkimuksessa.

 

1. Potentiaaliset opiskelijat haluavat osallistua digitaalisiin tapahtumiin

Virtuaalitapahtumiin liittyvä huolenaihe oppilaitosten keskuudessa liittyy siihen, lähtevätkö nuoret viettämään aikaansa virtuaalisiin tapahtumiin. Saamiemme tietojen mukaan vastaus on kyllä, ja niin he jo tekevätkin! Tutkimuksessa kysyimme nuorilta Aasiasta, Afrikasta, Euroopasta ja Pohjois-Amerikasta, ja suurin osa (jopa 85%) ei ole koskaan osallistunut virtuaalimessuille, mutta vastausten mukaan he kyllä haluaisivat. Osittain kyse on varmasti vallitsevista olosuhteista, mutta uskoaksemme myös halusta kokeilla uutta ja hyödyntää teknologiaa tiedonhaussa.

Syksyn 2020 aikana EMG järjesti yhdeksän virtuaalista messutapahtumaa. Haavi - Digitaaliset koulutusmessut oli studentum:fi:n marraskuussa järjestämä virtuaalitapahtuma, johon rekisteröityi reilut 3800 kävijää.

halliA

 

2. Nuoret haluavat laajasti tietoa mahdollisuuksistaan

Vaikka suurin osa vastaajista ei ole koskaan käynyt digitaalisilla messuilla, he tietävät tarkkaan, mitä haluaisivat saada irti virtuaalitapahtumasta: perusteellista tietoa vaihtoehdoistaan.

Vastaajille annettiin laaja valikoima vaihtoehtoja, joista pyysimme valitsemaan, mitä tietoja he haluaisivat saada digitaalisilta koulutusmessuilta irti. Yli 50% osallistujista valitsi kaikki vaihtoehdot. Tämä osoittaa, että potentiaaliset opiskelijat haluaisivat mahdollisimman paljon tietoa irti opiskelumahdollisuuksista.

TOP 5 Näistä potentiaaliset opiskelijat haluavat tietoa

  • Rahoitusmahdollisuudet
  • Tietoa koulusta
  • Sisäänpääsyvaatimukset
  • Tietoja tietystä koulutuksesta
  • Ura

Oppilaitokselle on siis hyödyksi valmistaa kattava tietopaketti, joka sisältää tietoa niin opiskelun rahoittamisesta ja koulutuksista kuin oppilaitoksesta ja sen opiskelijaelämästä.

 

3. Nuoret haluavat käyttää tekniikkaa vuorovaikutukseen

Hyvä uutinen kaikille kouluille on, että potentiaaliset opiskelijat ovat innokkaita tutustumaan kouluihin ja olemaan heidän kanssaan vuorovaikutuksessa digitaalisilla messuilla. Yli puolet vastaajista valitsi seuraavat palvelut ja aktiviteetit, joista he voisivat olla kiinnostuneita virtuaalimessuilla:

  • Ladattavat tiedostot (esim. koulutuksen yleiskatsaus)
  • Virtuaaliset kampuskierrokset / koulun tilojen esittelyt
  • Q&A:t ja suorana lähetettävät webinaarit
  • Chat opinto-ohjaajien kanssa

Nuorten kiinnostusta olla vuorovaikutuksessa koulujen kanssa digitaalisilla messuilla voi hyödyntää käyttämällä saatavilla olevia työkaluja, kuten chattia ja live-webinaareja.

Virtuaaliset tapahtumat tarjoavat monia vaihtoehtoja liidien generointiin. Ei siis kannata hukata näitä mahdollisuuksia! Jos ajan ja resurssien investoiminen fyysisiin tapahtumiin mietityttää, on järkevää kääntyä digitaalisten vaihtoehtojen puoleen.

 

Haluatko tietää lisää virtuaalisten tapahtumien alustastamme?
Järjestimme ensimmäiset täysin digitaaliset koulutusmessut 17.–18.11.2020. Seuraavista virtuaalimessuista voit lukea lisää täältä ja ottaa meihin yhteyttä.

 

Picture of Vilma-Riina Koppanen
Vilma-Riina Koppanen LinkedIn

Marketing manager

""