Mitä näytteilleasettajuus digitaalisilla messuilla tarkoittaa?

Digitaalinen markkinointi

Digitaaliset messut ovat virtuaaliseen 3D-ympäristöön sijoittuva tapahtuma, jossa messukävijä liikkuu messuhalleissa, vierailee messuosastoilla ja seuraa puheenvuoroja melkein kuin fyysisillä messuillakin. Näytteilleasettaja puolestaan hallinnoi "omaa puoltaan" eli messuosastoaan digitaalisesti, hallintatyökalun kautta. Osallistuminen niin kävijänä kuin näytteilleasettajana tapahtuu paikasta riippumatta ja ilman fyysisiä kontakteja.

Digitaalisen toteutuksen hyödyt on helppo nähdä, mutta uudehkona ilmiönä se herättää myös kysymyksiä. Onko näytteilleasettajuus digimessuilla vaivalloista? Onko messuedustajana toimiminen hankalaa? Onko meillä mitään digitaaliseen ympäristöön sopivaa materiaalia? Pystymmekö hyödyntämään digimessuja kunnolla? 

Tässä artikkelissa pureudutaan siihen, mitä näytteilleasettajuus digitaalisilla koulutusmessuilla tarkoittaa käytännössä.

 

Haavi_front_login

 

Näytteilleasettajuus digitaalisilla messuilla näistä paloista se koostuu

Digitaalisten messujen tapahtumapaikka on virtuaalinen messukeskus. Messukeskus "sijaitsee" messualustalla, joka jakautuu kävijäpuoleen ja hallinnointipuoleen. Näytteilleasettaja kirjautuu sisään hallinnointipuolelle ja voi sen kautta olla vuorovaikutuksessa messukävijöiden kanssa.

Messukävijät rekisteröityvät messualustalle ja voivat sen jälkeen muun muassa vierailla eri messuhalleissa, klikata itsensä sisään oppilaitosten messuosastoille ja seurata webinaareja auditoriossa.

1. Messuosasto

Messunäkyvyyden ytimen muodostaa messuosasto. Messuosaston voi räätälöidä visuaalisilla sisällöillä halutun ilmeen mukaiseksi. Tärkeää on tuoda mukaan myös messukävijöitä viihdyttävää, opastavaa ja kiinnostavaa sisältöä, kuten videoita, testejä tai esitteitä.

Messuosastolle voi lisätä tekstiä, kuvia, videoita, webinaareja, ladattavaa sisältöä ja linkkejä. Näytteilleasettajan tarjonnan (esim. koulutukset) voi avata messukävijöiden tarkasteltavaksi messuosastolle. Sisällön lisäksi osastolla kannattaa tuoda esiin oikeita ihmisiä. Edustajien kokemukset ja tarinat kiinnostavat kävijöitä. Osasto toimiikin myös vuorovaikutuksen keskuksena.

messupaketti1

2. Messuedustajat

Messuedustajat ovat avainasemassa onnistuneen messutuloksen rakentamisessa. Heidän tärkein tehtävänsä on päivystää messuosaston hallinnoinnissa ja toteuttaa sovittua vuorovaikutuksellista strategiaa. Tärkeää on hallinnoida chattia vastaamalla kävijöiden kysymyksiin ja olemalla myös aktiivinen ulospäin.

Kaikki edustajat saavat omat tunnuksensa järjestelmään ja jokaiselle messuedustajalle luodaan järjestelmään oma profiili. Siitä ilmenevät edustajan nimi ja titteli. Näissä ei ole välttämätöntä käyttää omaa nimeä ja titteliä, vaan käytössä voi olla myös jotkin muut kuvaavat nimikkeet, jotka sopivat messutarkoitukseen. Profiilista messukävijä näkee, onko edustaja offline vai online ja miten häneen voi ottaa yhteyttä.

Messuedustajille kannattaa jakaa päivystysvuorot, joiden puitteissa he ovat “livenä” eli saatavilla chat-keskusteluun messuosastollanne. Offline-ajat ovat myös tärkeitä, niiden aikana voi pitää tauot ja esimerkiksi tutustua messuosaston tilastoihin.

 

3. Vuorovaikutus messukävijöiden kanssa

Meluisat messuhallit ja katsetta välttelevät messuvieraat ovat tuttuja meille kaikille. Digitaalisilla koulutusmessuilla tavoitat opiskelusta ja oppimisesta kiinnostuneen relevantin yleisön ja heidän kanssaan voi kommunikoida suoraan chat-keskustelussa, video-chatissa, sähköpostitse ja/tai varaamalla kahdenkeskisen videotapaamisen.

Mikäli messuedustaja on online-tilassa, on hän saatavilla chat-keskusteluun. Jos taas tila on offline, messukävijä voi silti lähettää sähköpostilla kysymyksensä.

Messuedustaja voi myös itse aloittaa chat-keskustelun kävijän kanssa. Kukin messuedustaja voi hallinnoida samaan aikaan max. 4 keskustelua.

Messuedustajille voi avata aikoja neuvontakeskusteluihin, joita messuvieraat voivat itselleen varata. Kyseessä siis käytännössä videochattia eksklusiivisempi henkilökohtainen videotapaaminen. Varausnappula ilmestyy messuedustajan profiiliin, mikäli aikoja on avattu ja niitä on vapaana.

 

4. Webinaarit

Näytteilleasettaja voi pitää messuilla webinaareja. Ne ovat digiympäristölle ominainen tapa vangita messukävijän mielenkiinto ja tuoda esiin puolia oppilaitoksesta, joita muilla materiaaleilla tai keskustelulla voisi olla vaikea esittää. Webinaari voi olla tallenne tai se voidaan lähettää suorana. Täältä voit lukea vinkkimme nuoria kiinnostavan webinaarin tuottamiseen.

Suorana lähetettävään webinaariin kuuluu vuorovaikutuksellisuus. Katselijoita kannattaa kannustaa osallistumaan keskusteluun webinaarichatin kautta.

Webinaariaikataulu on kaikkien messukävijöiden selattavissa alustalla ja sitä nostetaan esiin ennen messuja.

 

5. Statistiikka

Näytteilleasettajan hallintatyökaluun kertyy tietoa messuosaston vierailijoista. Näytteilleasettaja saa tiedot kävijämääristä ja aktiviteeteista, joita messuosastolla on tehty. Hallinnasta voi myös katsoa vierailijoiden profiilia ja kiinnostuksen kohteita sekä aloittaa chatin.

 

Kiinnostaako digimessut? Haluatko kuulla lisää tai saada demon messualustasta? Ota yhteyttä meihin ja kurkkaa myös Hae korkeakouluun -digimessujen sivu tästä.

 

 

Picture of Vilma-Riina Koppanen
Vilma-Riina Koppanen LinkedIn

Marketing manager

""