9 simppeliä SEO-vinkkiä

Digitaalinen markkinointi

 

Hieno ja visuaalinen kotisivusto ei riitä. Sen sisällöt tulee hakukoneoptimoida, jotta ne löydettäisiin. Mitä hakukoneoptimointi eli SEO oikeastaan tarkoittaa ja miten sitä tehdään?

Lähestytään aihetta tästä näkökulmasta: maailmassa tehdään kymmeniä miljoonia hakuja Googlessa joka päivä. Haluatte varmaankin, että oppilaitoksenne nettisivut nousevat ylös orgaanisissa hakutuloksissa niillä hakusanoilla, jotka ovat tärkeitä tai läheisiä toiminnallenne? Sitä suurempihan on silloin todennäköisyys, että nappaat teille relevantin kävijän, kuten potentiaalisen opiskelijan, sivuillenne. 

Googlen algoritmi määrää eri sivujen sijoittumisen hakutuloksissa. Algoritmia ei ole mahdollista ymmärtää täysin, eikä se ole perusoptimoinnin kannalta edes oleellista. Riittää kun pidät mielessä, että relevantit, laadukkaat, kiinnostavat, ajantasaiset, nopeasti latautuvat ja kohderyhmäänsä auttavat kotisivut rokkaavat!

 

Parhaat SEO-vinkkimme koulutusmarkkinointiin

Google-näkyvyys on yksi asia, mutta ykköspaikan saaminen orgaanisissa tuloksissa on jo vaikeampaa. Haluamme autta sinut kärkeen!

1. Tarkista, että kotisivunne on indeksoitu

Jos indeksointia ei ole, sivu ei ole Googlen löydettävissä. Otat selvää indeksoinnista yksinkertaisesti kirjoittamalla Googlen hakukenttään "site:studentum.fi” (toki käyttämällä omaa domainianne). Näin näet, kuinka monta indeksoitua sivua kyseisen domainin alta löytyy.

2. Kuva täydentää tekstiä, muttei korvaa sitä

Google ei osaa lukea kuvia. Siksi on tärkeää, että kuvia käytetään täydentävässä tarkoituksessa. Muista tarvittaessa esittää kuvamuotoisissa tiedostoissa, kuten infograafeissa esiintyvä tieto tekstinä. Äläkä unohda optimoida kuviakaan – tallenna kuvatiedosto nimellä, joka kuvaa sen sisältöä ja kirjoita kuvalle alt-teksti, joka saisi mielellään sisältää sivun tai sisällön avainsanan.

3. Yksi viesti per sivu

Tee kustakin sivusta ymmärrettävä niin ihmiselle kuin hakukoneelle käsittelemällä yhtä asiaa per sivu. Käytä myös selkeää rakennetta.

4. Älä luo koodiviidakkoa

Tavoittele sitä, että kotisivujenne lukeminen on Googlen roboteille helppoa – puhdas ja selkeä koodi on tässä tärkeää. Helposti luettavan nettisivurakenteen myötä mahdollisuus hyvään hakukonenäkyvyyteen kasvaa.

5. Varo "tuplasisältöä"

Kaikilla kotisivujenne sivuilla tulee olla oma tarkotuksensa. Tuplasisältö tarkoittaa, että esimerkiksi sama teksti löytyy eri sivuilta. Vaikka kyseessä olisi tahaton copy-paste, voi Google rangaista tästä. Sekä hakukoneet että nettisivujenne kävijät odottavat uniikkia sisältöä – eivät kopioitua. 

6. Käytä teksteissä keskeisiä ja relevantteja hakusanoja

Tämä on tuttu juttu monelle, mutta miten tietää, mitkä ovat hyviä hakusanoja? Löytääksesi ne relevanteimmat kannattaa tehdä hakusana-analyysi (kutsutaan myös hakusanatutkimukseksi tai avainsanatutkimukseksi). Käytä analyysista saamiasi tuloksia hyödyksi, valitse avainsana(t) ja käytä niitä luonnollisesti pääotsikossa, ingressissä, leipätekstissä ja kuvateksteissä. Älä kuitenkaan pommita tekstiäsi täyteen tiettyä hakusanaa ja sen eri variaatioita. Google huomaa kyllä "keyword stuffingin". Synonyymeja kannattaa toki hyödyntää.

7. Luo selkeä URL

URL:ien tulisi kuvata sivun sisältöä niin selkeästi kuin mahdollista ja sisältää myös sivulle keskeisen hakusanan.

8. Luo metakuvaus 

Metakuvaus (meta description) näkyy URLisi alla Googlen hakutuloksissa ja toimii kurkistusikkunana kotisivuillenne. Tekstin tulee olla ytimekäs ja kuvaava ja houkutella kävijöitä kotisivuillenne. Kaikilla sivuilla tulee olla metakuvaus, jonka pituus on maksimissaan 150 merkkiä.

Esimerkki Googlen hakutuloksesta:google-haku-snippet

9. Kirjoita nettiin

Kirjoita nettiympäristöön sopivalla tavalla. Valitse mielenkiintoa herättävä otsikko, muista ingressi, käytä väliotsikoita ja lyhyitä tekstikappaleita. Hakukoneet rakastavat selkeyttä –  käytä siis esimerkiksi listoja hyödyksesi.

Picture of Vilma-Riina Koppanen
Vilma-Riina Koppanen LinkedIn

Marketing manager

""