Iso osa abeista ei tiedä, mihin hakea – helpota päätöstä näillä kolmella keinolla

Opiskelijarekrytointi

 

Vain joka kolmas abi tietää viimeisen lukiovuotensa syksynä, mihin aikoo keväällä hakea.

Abeilla on pian edessään päätös jatko-opintoihin hakeutumisesta. Miten päätöksentekoa voi helpottaa? Ainakin tarjoamalla heille selkeää tietoa, opiskelijareferenssejä ja ripauksen innostusta.

 

Valintaa ei haluta tehdä hätiköiden

Studentum.fi:n teettämän kyselyn mukaan yllättävän monella abilla (31%) tulevaisuuden opiskelupaikka on vielä valitsematta. Miksiköhän? Syitä on varmasti monia, mutta näkemyksemme mukaan erityisesti kaksi asiaa vaikuttaa tähän: valinnan aikaistuminen ja tulevaisuuteen liittyvä epävarmuus.

Nykyään lukiolaisen pitäisi tietää jo varhaisessa vaiheessa, minne hän aikoo lukion jälkeen suunnata. Tai ei pidä, mutta se saattaa auttaa tietylle alalle pääsemisessä. Joidenkin aineiden opiskelu ja niiden kirjoittaminen ylioppilaskokeissa kun vahvistaa asemia haussa.

Z-sukupolvelle on ominaista kokea epävarmuutta tulevasta – oikein valitseminen aiheuttaa paineita, ja valinta halutaan tehdä huolella. Epävarmoja ollaan myös omasta osaamisesta.

 

Mitä lukiolainen tarvitsee, jotta voisi löytää itselleen sopivan alan? 

1. Tarjoa lukiolaiselle selkeää tietoa ympäri vuoden

Nousevatko koulutuksenne eri hakukoneissa? Varmista, että tieto koulutuksista on helposti löydettävissä ja helppolukuista. Lukiolaisten mukaan viisi tärkeintä tietoa, jotka koulutuksista tulisi löytyä, ovat koulutuksen sisältö, hakijavaatimukset, paikkakunta, työllistymiseen liittyvä tieto sekä koulutuksen kustannukset.

2. Hyödynnä nykyisten ja aiempien opiskelijoiden kokemuksia markkinoinnissa

Miksi ette hyödyntäisi niiden opiskelijoiden kokemuksia, jotka ovat jo opiskelleet tai opiskelevat oppilaitoksessanne? He osaavat kertoa parhaiten, mikä juuri teidän oppilaitoksessanne on parasta.

3. Lukiolainen kaipaa lisäksi jotakin, joka sytyttää innostuksen.

“Tätähän mä voisin opiskella!”, “Hei, tässä mä olisin varmasti hyvä!” tai “Vaikuttaapa siistiltä, tältä alalta löytyy varmasti kiinnostavia töitä!” ovat ajatuksia, joita haluatte potentiaalisissa hakijoissa herättää. Jos opiskelijoiden käytössä on virtuaaliopetustila, oppilaitoksessanne on tutkitusti hyvä ilmapiiri tai tarjolla on paljon hauskaa opiskelijatoimintaa, kertokaa siitä.

Miten te tuotte oman oppilaitoksenne tarjontaa esiin? Näkyvillä olisi hyvä olla ympäri vuoden, ei vain hakua edeltävinä kuukausina – koulutuksista etsitään tietoa vuoden jokaisena kuukautena. Haluatko lukea lisää lukiolaiskyselyn tuloksista? Tutustu lukiolaisraporttiin täällä.

 

Picture of Emma Niemi
Emma Niemi

Communications Manager

""